beauty
Posted By admin Posted On

ikonet barbie som legetøj


”I’m a Barbie girl, in a Barbie world!”

Sådan lyder det i den ikoniske sang ”Barbie World” af den danske gruppe Aqua! Barbie er kendt verden over og har siden 1959 glædet børn, især piger, med alt fra legetøjsdukker til film. Den ikoniske Barbie-dukke kan købes i et væld af afskygninger; havfruer i forskellige farver og designs, diverse former for prinsesser, både de klassiske, der er inspireret af gamle folkeeventyr, men også Barbies helt egne, som eksempelvis Dreamtopia prinsessen – og så kan man selvfølgelig købe Barbies mandlige kompagnon, Ken, i flere forskellige udgaver. Køb Barbie legetøj, og du vil opdage glæden i en klassiker. 

Nu med mere diversitet

Barbie har alle dage været kendt for et meget poleret og arisk udseende; høj og atletisk kropsbygning, lys hud, glat, lyst hår og blå øjne. Barbie har derfor også i en periode været meget udskældt for at være ekskluderende, men også for at sætte urealistiske standarder for, hvordan, især kvinder, skulle se ud. Tilbage i 2016 lancerede Barbie en serie af Barbie-dukker, der skulle være mere inkluderende. Det var nu muligt at købe Barbie legetøj, hvor kropstyperne ’Tall’, ’Petit’ og ’Curvey’ nu var inkluderet samt syv hudtoner, 24 frisurer og 22 øjenfarver.

Ændringen ses ikke kun på den klassiske kvindelige Barbie-dukke, men også Ken-dukken har fået sig en make-over! Det er altså nu muligt at købe en ikke-hvid Ken-dukke – sågar en i rullestol! Barbie-koncernen har altså i høj grad indset, at der ikke kun findes én type krop, hvilket er meget positivt.

Chancen for at genkende sig selv i sit legetøj

Som barn er man meget modtagelig for alt man bliver mødt af. Derfor har det også stor betydning for deres opvækst, hvad de leger med, og ser man konstant på kroppe, der hele tiden ligner hinanden, men ikke ens egen, kan man risikere at få et forvrænget billede af, hvordan man bør se ud. Derfor er det virkelig lækkert at se, at en koncern som Barbie nu gør det muligt at købe legetøj, hvor flere og flere kan genkende dem selv i det legetøj de sidder med. Hvad end man har brunt, lyst eller rødt – endda grønt hår – og uanset ens hudfarve, så er der nu større chance for, at børn verden over har noget legetøj de kan spejle sig i.

Barbie med en karriere

Barbie-koncernen har altid vist Barbie dukker i et væld af scenarier, men primært i en rosenrød og poleret version. Det typiske for Barbie dukker har været prinsesse, fe og ballerina, men nu har Barbie-koncernen også valgt at vise Barbie i forskellige karrierescenarier. Det er altså nu muligt at købe en Barbie-dukke, der er indehaver af en café, børnelæge og sågar fitnessinstruktør. Hermed illustrerer Barbie, at piger i ligeså høj og legitim grad kan være sin egen direktør med eget firma, eller eventuelt læge, og placerer derfor Barbie og kvinden i et ellers mandsdomineret univers. Dette er dog uden at gå på kompromis med spa ophold, mode og alt det lyserøde Barbie ellers er kendt for – og det kan vi lide! Det viser nemlig, at glæden for lyserød, neglelak og make up, hverken kan eller bør sætte en stopper for ens drømme! Og at ens drøm sagtens kan være pink!